Interviu su Stefano M. Lanza
Esate patyręs kalbininkas profesionalas. Kas Jums yra svarbiausia pedagogo darbe?
Man kaip pedagogui svarbiausia yra matyti savo darbo rezultatus. Darbas niekinis, jei nėra rezultatų. Rezultatu vadinu ne tik žinių perdavimą ar įgūdžių įgijimą, bet tinkamai išgyventą laiką su auditorija.
Pedagogo/ dėstytojo darbas nelengvas, pilnas įvairių iššūkių. Ar esate patyręs pilnatvę profesinėje veikloje?
Negalėčiau pasakyti, kas yra pilnatvė mūsų profesijoje. Gal nepasiekiau, kad negaliu apibūdinti. Bet tikrai esu patyręs beprasmiškumo jausmą.
Kokiomis vertybėmis vadovaujatės ugdydamas jaunąją kartą?
Pagarba sau, kitiems. Iš to išplaukia visas kitas gėris, kaip antai sąžiningumas, supratingumas, tiksliai nukreiptos pastangos.
Ar patinka eksperimentuoti klasėje/ auditorijoje? Ką jums reiškia sąvokos eksperimentas/ naujovė kalbų mokyme? Papasakokite plačiau.
Visi mokslininkai eksperimentuoja. Netgi nejučia. Didaktiniu požiūriu eksperimentas manau yra naujo metodo taikymas, ar tai klasinė veikla, ar kitoks užduoties sprendimas. Paskutiniu metu dėstant kalbą nuosekliau taikau lyginamąjį/priešinamąjį metodą. Sutelkti žinias iš kitų kalbų padeda geriau suvokti, kaip veikia kalba, kurios mokomasi.
Ar Jūsų darbe vis dar yra erdvės norui daugiau sužinoti, išmokti?
Tokia erdvė niekada ir neišsipildo. Jau faktas, kad esu užsienietis, garantuoja galimybes visada daugiau sužinoti, tobulėti lietuvių kalbos srityje.
Kaip vertinate pedagogo ir mokinio/ studento tarpusavio ryšius, dermę?
Gana paprastai: kai dermė yra, gerai. Kai nėra, blogai. Juokų juokais, bet akivaizdu, kad mokymasis yra komandinis darbas. Dermė, panašiai kaip ir sporte, yra išankstinis reikalavimas ir pagrindas norint pasiekti rezultatą.
Gyvename Covid -19 krizės metu. Kas tai- grėsmė ar galimybė? Savęs išbandymas ir patikrinimas? Kaip užpildote Covid 19 atneštą tuštumą? Kokiomis nuotaikomis gyvenate šio laikotarpiu?
Patyriu nebūties jausmą. Situacija slegia ypač dėl to, kad mokslo pasaulis rodosi bejėgis prieš šį virusą, o valdžia priima nesuprantamų sprendimų. Aš nepripažįstu darbo su studentais per atstumą, nes skiriu bendravimui ir klasės atmosferai kertinį vaidmenį. Ne profesiniu požiūriu tuštumos nėra. Asmeninis gyvenimas toks įvairus, kad visada yra ką veikti.
Kaip vertinate Švietimo ir mokslo ministerijos, vadovų, atsakingų už institucijų veiklą pandemijos metu, veiklą? Gal galite pasidalinti su kolegomis savo darbo Covid-19 metu patirtimi?
Žmonės stengiasi. Tai yra gerai. Nemanau, kad piktybiškai veikia. Bet uždaryti reikia tas vietas, kur gresia užkrėtimas dėl žmonių artumo, kas būtent ne švietimo įstaigos ar muziejai, bibliotekos. O štai visą vasarą prie mano namų veikė kavinę su terasa. Prie stalo sėdėti grupėje be kaukės Vyriausybė leido. Kaip minėjau, darbo patirtis neigiama. Darbas per atstumą neskatina studentų dalyvavimo. Nekalbu apie žinių vertinimą per egzaminą. Kas nori sukčiauja, vagiamos stipendijos, bet labai sunku įrodyti. Man geriau nedirbti, nei dirbti netinkamomis sąlygomis.
Tęsiantis karantinui, mokyklos/universitetai susiduria su problema: mokyti internetinėje erdvėje. Tai- procesas, verčiantis nuolat domėtis, išbandyti, kurti ir klysti. Kaip Jums sekasi? Su kokiais sunkumais susiduriate kalbą mokydami nuotoliniu būdu?
Ne „susiduria su problema“, o „sukuria problemą“. Universitetai turi visas sąlygas leisti studentams lankyti paskaitas, beveik kaip anksčiau. Kompiuterio ekranas nėra auditorija. Iš to ir sunkumai. Žmonėms, kurių darbo pagrindinė savybė yra bendravimas, kontaktas su auditorija, dabartinė situacija yra beprotybė.
Aktyviai dalyvaujate visuomeninėje veikloje. Kolegos jus įšrinko į Lietuvos kalbų pedagogų asociacijos Tarybą. Koks Jūsų indėlis šios visuomeninės organizacijos veikloje, dirbančioje karantino sąlygomis? Ką galite palinkėti kolegoms?
Indėlį turi vertinti kiti. Dalyvauju visur kur kviečia, jei leidžia sveikata, šeima ir pagrindinė darbovietė. Pedagogams nebent piketuoti prie SAM reikėtų.
Nuoširdžiai dėkojame. Linkime sėkmės. Tegul laikmečio sunkumai ir iššūkiai atneš vertingų gyvenimo pamokų, bus atspirties taškas gyventi prasmingiau ir tobulėti visą gyvenimą.